• روش اجرای سرامیک خشک

• روش اجرای سرامیک خشک

در این روش برای نصب سرامیک‌های نما یا دیوار، هیچ گونه ملات، دوغاب یا چسبی که کار را خیس کند و نیاز به خشک شدن داشته باشد استفاده نشده و به جای آن‌ها باید از اتصالات و یراق آلات مخصوص استفاده کرد.

اجرای سرامیک خشک، بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر از روش نصب با استفاده از چسب یا ملات است، به خصوص در ساختمان‌های مرتفع که امکان سقوط سرامیک‌های نما هم بیشتر است.

این روش به دو صورت پیدا و نهان انجام می‌پذیرد که در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

نصب خشک پیدا یا آشکار

در این روش قلاب‌هایی بر روی سرامیک نصب می‌شود که از بالا و پایین هر قطعه سرامیک را احاطه کند.

لبه این قلاب‌ها در حدود چند میلی متر بر روی سطح خارجی سرامیک برگشته تا از جدا شدن و سقوط سرامیک جلوگیری کند.

به همین علت که در پایان کار لبه این قلاب‌ها پیدا است، به این روش نصب خشک پیدا گفته می‌شود.

 

 

 

 

نصب خشک پنهان

در ابتدا برای اجرا این روش باید مانند روش نصب خشک آشکار، با استفاده از مته، پشت هر قطعه سرامیک، چهار سوراخ ایجاد شود تا بتوان قلاب‌ها را با پیچ‌های خاصی به پشت سرامیک وصل کرده و درگیری مکانیکی بین پیچ و سرامیک ایجاد کنیم.

قلاب‌های نصب شده در پشت سرامیک‌ها به آسانی بر روی پروفیل‌های افقی نصب شده (سازه نصب سرامیک)، و پس از رگلاژ با یک پیچ ترمز، کار نصب سرامیک پایان می پذیرد.

در این روش برخلاف روش نصب خشک آشکار، متریال استفاده شده برای نصب سرامیک، مشخص نیست و به همین علت به آن روش نصب خشک پنهان می‌گویند.

 

 

 

 

طریقه نصب سرامیک روی سرامیک

اگر تمایل یا شرایط کندن سرامیک‌های قبلی خود را ندارید می‌توانید با گذراندن مراحل زیر، سرامیک‌های جدید خود را روی همان سرامیک قبلی نصب کنید.

 

بررسی زیرسازی

قبل از نصب سرامیک‌های جدید، باید حتما زیر ساز قبلی چک شود و از محکم بودنش اطمینان داشت تا در صورت بروز هر گونه ایراد مثل لق بودن یا شکستگی، در جای خودش فیکس شده یا با چسب و ملات جای خالیشان پر و با بقیه سطح هم تراز گردد.

 

تراز کردن سطح در دیوارها

بعد از مرحله بررسی زیر سازی، باید با استفاده از یک تراز بلند، سطح مورد نظر را هم تراز کرد. در صورتی که بخش از آن هم تراز نبود می‌توانیم با اضافه کردن ملات یا ساب زدن بخشی از آن، سطح را یک دست و تراز کنیم.

 

سمباده کشیدن یا تیشه‌ای کردن

در صورتی که سطح کفپوش قبلی صاف و صیقلی باشد، باید قبل از نصب کفپوش جدید با سمباده یا زدن چکش سطحش را خراشیده کنیم تا درگیری مناسبی بین ملات و سرامیک جدید روی آن ایجاد شود.

دقت داشته باشید بعد از سمباده زدن سطح مورد نظر، باید سطح را با آب کاملا شسته و خشک کرد تا هیچ گونه خاک و خرده سنگی زیر ملاتی که قرار است روی کفپوش قبلی را بپوشاند، نباشد.

 

کشیدن ملات روی سطح سرامیک قبلی

در ابتدا ملات یا چسب را به اندازه مورد نیاز درست کرده و با ماله شیار دار روی سطح مورد نظر می‌کشیم.

دقت داشته باشید در صورتی که از سایزهای بزرگ برای سرامیک‌ها استفاده کنیم باید پشت سرامـیک را هم با ملات یا چسب پر کنیم.

در انتها سرامیک را در جای مورد نظر گذاشته و با زدن پتک پلاستکی روی سطح آن، حباب‌های هوا را از زیرش خارج و در جایش فیکس می‌کنیم.

همچنین در این قسمت هم می‌توانید از کیلیپس و گوه (اسپیسرها) برای داشتن فاصله یکسان سرامیک‌ها از یکدیگر استفاده کنید.

 

بند کشی

در این مرحله بعد از نصب، باید فاصله موجود بین سرامیک‌ها با ملات پودر بندکشی یا ملات دوغاب که از ترکیب و مخلوط کردن سیمان سفید و پودر سنگ و آب به دست می‌آید، پر شود.

دقت کنید که بعد از این که کمی دوغاب سفت شد، سطح سـرامیک را باید با دستمال نرم و نخی تمیز کرد تا تغییر رنگ ندهد و کدر نشود.