دال مجوف چیست و چه کاربردی دارد؟

دال مجوف

«دال با هسته مجوف» (Hollow Core Slab) یا دال توخالی، یک دال بتن آرمه پیش ساخته است که در آن، تمام ضخامت دال، بتن‌ریزی نمی‌شود. در این نوع دال، بتن در برابر بارهای فشاری و فولاد در برابر بارهای کششی مقاومت می‌کند. دال بتنی مجوف معمولا در ساخت عرشه پل، سقف ساختمان‌های پیش ساخته چندطبقه و پنل‌های سه بعدی دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه انواع دال

 

این نوع دال به‌طور عمده در ورودی هتل‌ها، مراکز خرید و رستوران‌ها به‌منظور خلق نمایی مطلوب و همچنین نصب روشنایی مصنوعی استفاده می‌شود.

هنگامی‌که قالب‌ها برداشته می‌شوند، سوراخ‌ها و حفره‌هایی در دال مشاهده می‌کنیم. ابتدا باکس‌ها PVC بر روی تخته‌ها قرار داده می‌شوند و سپس تقویت‌کننده‌ها بین باکس‌ها و شبکه‌ی فولادی روی آن قرار داده می‌شود و سپس بتن‌ریزی انجام می‌شود. پس از گیرش بتن، قالب برداشته می‌شود اما پوشش PVC برداشته نمی‌شوند. این کار سوراخ‌های توخالی را در آن ایجاد می‌کند که از یک سمت بسته‌اند. دال تخت مجوف بتنی اغلب برای ساختمان‌های صنعتی و تجاری مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که دال تخت مجوف چوبی و فلزی در بسیاری از سایت‌های ساختمانی دیگر استفاده می‌شود. این یکی از انواع دال بتنی است.

 

  • موارد استفاده

دال تخت مجوف نوعی دال با سوراخ‌هایی در زیر آن است که ظاهری مانند قالب به آن می‌دهد. آن‌ها معمولاً در محل‌هایی استفاده می‌شوند که فضای بزرگ مورد نیاز است (ازجمله سالن‌های کنفرانس و سالن‌های سینما) و هدف حذف ستون‌های بیش‌ازحد است. بدین ترتیب دال‌های ضخیم که بین تیرهای عریض (برای جلوگیری از ایجاد برآمدگی و فرورفتگی به دلایل زیبایی‌شناختی) قرار داده می‌شوند مورد نیاز هستند. هدف اصلی استفاده از این تکنولوژی پایداری آن در برابر ترک و تضعیف است. همچنین دال‌های مجوف نسبت به دال‌های بتنی معمولی بار بیشتری را تحمل می‌کند.

  • انواع دال‌های تخت مجوف

این نوع دال‌ها بسته به نوع باکس (PVC) به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  1. سیستم‌های دارای باکس‌های مثلثی
  2. دال‌های دارای باکس مربعی

 16 نوع مختلف دال مورداستفاده در ساخت‌وساز و موارد استفاده آن‌ها

  • مزایای اصلی دال‌های بتنی مجوف عبارت هستند از:

  1. کاهش وزن و هزینه تمام‌شده ساخت سازه
  2. امکان اجرای دهانه‌های بلند
  3. مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و عایق مناسب صدا
  4. امکان نصب تاسیسات در فضای داخلی دال
  5. اجرای آسان و سریع به دلیل پیش ساخته بودن دال
  6. کاهش نیروی انسانی مورد نیاز
  7. عدم نیاز به قالب‌بندی اضافی
  • از معایب اصلی دال‌های بتنی مجوف می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. نیاز به دقت بالا در حین جابجایی و اجرا
  2. دشوار بودن ساخت اتصالات مناسب، برای عضوهای پیش‌ساخته
  3. نیاز به تجهیزات مخصوص، برای بلند کردن و جابجایی عضوهای پیش‌ساخته
  4. اقتصادی نبودن برای دهانه‌های کوچک
  5. مناسب نبودن برای نواحی بادخیز
  6. دشوار بودن تعمیرات