انواع سنگ اسلب

سنگ اسلب را می‌توان از کوپ خام سنگ­‌هایی مانند مرمر، تراورتن، تراونیکس، لایم استون، گرانیت، مرمریت، سنگ کریستال (چینی)، بوک مچ و فورمچ فرآوری و تهیه کرد که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

 

سنگ اسلب مرمر

سنگ‌های اسلب مرمر از گران‌ترین اسلب‌های ساختمانی بوده که در کنار زیبایی خیره کننده خود، می‌توانند نور را از بافت شفاف خود عبور داده و تبدیل به یک متریال خاص و منحصر به فرد برای اجرا در به عنوان سنگ اسلب کف و دیوار شوند. این سنگ اسلب با نام اونیکس (Onyx) نیز شناخته می‌شود. سنگ اسلب مرمر در برابر شرایط جوی مقاوم است، اما به علت احتمال در شدن آن در برابر تابش نور مستقیم خورسید، از این سگ اسلب در معماری و دکوراسیون داخلی مکان های مجلل، مانند لابی‌های هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری استفاده می‌کنند. وجود کانی‌های آلومینیوم و منیزیم در این سنگ باعث ایجاد تنوع در طرح و رنگ‌های سنگ اسلب مرمر شده است.

 

 

سنگ اسلب تراورتن

تراورتن‌ها در دسته سنگ‌های آهکی قرار دارند که بسیار مقاوم، محکم و دارای بافتی متخلخل و لوکس بوده و علاوه بر چسبندگی و درگیری مناسب با ملات، یک نمای منحصر به فرد را ایجاد می‌کنند. از این رو، از این سنگ در نما، به عنوان سنگ اسلب کف، محوطه سازی، و سنگ پله استفاده می‌شود.

تراورتن‌ها در کنار مقاومت بالا در برابر ضربه، نور خورشید و تغییرات آب و هوایی، قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز دارند که به همین خاطر در نما، کف، دیوارهای راه پله و مکان‌های دیگر، استفاده از این متریال مورد استقبال قرار گرفته است.

تنوع رنگ این سنگ اسلب بسیار بالا است و به علت تخلخل خود در دو نوع موجدار و بی موج تولید می‌شود.

 

 

سنگ اسلب تراونیکس

این متریال در دسته سنگ‌های رسوبی دگرگون شده و سنگ‌های آهکی قرار داشته و از ترکیب سنگ‌های تراورتن (Tra) و مرمر (Onyx) به وجود می‌آید.

ویژگی‌های ساختاری این متریال مانند سنگ‌های تراورتن و مرمر بوده و مقاومت سایشی و فشاری نسبتا بالایی دارد که آن را تبدیل به متریالی کرده که برای تبدیل و فرآوری به شکل اسلب بسیار مناسب باشد.

این سنگ در رنگ‌های قرمز، شکلاتی، زرد و سفید با طرح‌ها و رگه‌های گوتاگون وجود دارد. از این سنگ به عنوان سنگ اسلب کف و در دیوار لابی‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

سنگ اسلب لایم استون   

سنگ اسلب لایم استون در دسته سنگ‌های آهکی قرار گرفته و به خاطر استحکام پائین در برابر فشار، ضربه و تغییرات جوی معمولا در فضای داخلی ساختمان به عنوان دیوار پشت تلویزیون یا سنگ دیواره‌های راه پله استفاده می‌شود.

البته با توجه به قیمت بسیار پایین و همچنین رنگ بسیار روشن، سفید، و یکدست، این متریال بهترین گزینه برای این نقاط است.

 

 

سنگ اسلب گرانیت

سنگ گرانیت از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. جذب پایین اب، دوام بالا، میزان مقاومت در برابر فشار و ضربه آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سنگ اسلب تبدیل کرده است.

گرانیت‌ها تنوع طرح و رنگ بالایی دارند (از رنگ صورتی گرفته تا خاکستری پررنگ و حتی سیاه) و با وجود این که از سنگین‌ترین سنگ‌ها هستند، اما استحکام و مقاومت بالایی داشته و برای نصب در مکان‌هایی که احتمال فرسایششان زیاد است (مانند سنگ اسلب کف مراکز تجاری) بسیار مناسب هستند.

 

انواع سنگ اسلب

 

اسلب سنگ مرمریت

این سنگ اسلب به علت داشتن رگه‌های آهکی فراوان و عدم مقاومت در برابر شرایط جوی و آب هوایی، به طور معمول در داخل ساختمان استفاده می‌شود. تخلخل پایین، ساب پذیری بالا، مقاومت مناسب، و تنوع زیاد در طرح و رنگ، اسلب سنگ مرمریت را به گزینه مناسبی برای استفاده به عنوان سنگ اسلب کف واحد، پله، و بدنه تبدیل کرده است.

 

 

سنگ اسلب کریستال (چینی)

برخلاف نام آن، ماهیت این سنک ارتباطی به کشور چین ندارد. سنگ چینی (کریستال) یک سنگ آهکی دگرگونی است که نمونه خالص آن سفید رنگ است، اما به علت وجود ناخالصی‌هایی مانند کربن،کلرید، هماتیت، و لیمونیت، به ترتیب با رگه‌های خاکستری یا مشکی، سبز، صورتی یا قرمز، و زرد نیز یافت می‌شود.

این سنگ دارای مقاومت مناسب در برابر هوازدگی است و از آن در کف پارکینگ‌ها و لابی‌ها استفاده می‌شود.

 

انواع سنگ اسلب

 

اسلب بوک مچ و فور مچ

نام‌های بوک‌ مچ (Book Match) و فور مچ (Four Match) در اصل یک روش چیدمان سنگ اسلب در دکوراسیون هستند و این عبارت‌ها بر گرفته از شکل ایجاد شده توسط اسلب‌ها نام گذاری شده است.

اگر دو اسلب که طرح‌هایی کاملا قرینه دارند در کنار یکدیگر قرار گرفته و به صورت افقی یا عمودی دقیقا به هم چسبیده و نصب ‌شوند، اصطلاحا به صورت بوک مچ اجرا شده‌اند. خط اتصال این دو اسلب، نقش خط تقارن آن‌ها را ایفا می‌کند.

حال اگر به جای دو قطعه‌ اسلب از چهار قطعه در کنار هم استفاده کنیم، به طوری که دو خط عمود بر هم خطوط تقارن آن را تشکیل دهند، این سنگ‌های اسلب به حالت فورمچ در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چه سنگ‌هایی برای نصب به صورت بوک مچ و فور مچ مناسب هستند؟

در پاسخ باید بگوییم سنگ‌هایی که قابلیت اسلب شدن و بازی کم در طرح و رنگ داشته باشند قابلیت اجرا به صورت بوک مچ و فور مچ را دارند.

 

انواع سنگ اسلب